top of page

Maskulinitet & relationer - med Peter Rung

För några veckor sedan delade jag ett viktigt och fint samtal med Peter Rung i Popcornpodden. Peter utbildar och föreläser inom våldsprevention och maskulinitet, och i det här samtalet utforskade och delade vi olika tankar och erfarenheter med utgångspunkten just precis där. Det är ett samtal om hur män och kvinnor ännu idag ofta förväntas leva sina liv på olika sätt, ett samtal om att utveckla sin förmåga att upptäcka sina behov och känslor - liksom att uttrycka dem. Om hur vanligt det är med våld i nära relationer, att växa upp med alkoholism i hemmet och om det faktum att två av tre som går bort i suicid är män. Om hur allt det här på olika sätt hänger ihop med bland annat just snäva mansnormer.

Det är framför allt ett samtal om vad vi vill istället. Vilka beteenden önskar vi skapa fler av för att må bättre i våra liv med oss själva, med våra barn och våra partners, vänner och kollegor? Vilka beteenden skulle vi vilja se fler av, för att faktiskt ytterst rädda liv?

 

Jag vill tro att du som kanske lyssnat redan eller är på väg att göra det, kan hitta mening i den del av samtalet som handlar om att tillåta känslor - att välkomna dem inom oss och hur vi kan möta dem i andra. Jag tror att du kan hitta värde i att lyssna på den där delen där vi pratar om makt och om hur osynlig den faktiskt kan vara för oss själva, den makt vi har tillgång till.


Eller kanske den där frågan, hur många av oss - av dig och mig - skulle definiera oss som våldsutövare sådär direkt och självklart, även om vi faktiskt skulle ha ett agerande som betyder våldsutsatthet för någon annan? Liksom fenomenet att kunna leva i en nära relation och känna kärlek samtidigt som vi upplever förtryck, isolering eller andra former av våld. Om att förminska sitt eget värde, sluta älska sig själv, och ändå fortsätta älska sin partner.



Peter Rung utbildar och föreläser inom våldsprevention och om maskulinitet. Du hittar honom på www.instagram.com/peter_rung_ och kan läsa mer om initiativet som han och Nina Rung driver på www.huskurage.se


 

När jag utbildade mig till socionom på Göteborgs universitet läste jag bland annat en fokuskurs inom maskulinitet och utagerande liksom utsatthet hos män. Något som ledde till en C-uppsats om mäns utsatthet för våld av kvinnlig partner, tillsammans med min kursare Veronica. Även där en rekommendation att ta del av, för dig av intresse för den typen av frågor. Du hittar uppsatsen här: Berättelser som inte finns.


Sedan dess har åren gått, livet händer och utvecklar sig på olika sätt - läranden sker. Det slår mig när jag pratar med Peter i det här avsnittet - men ännu mer när jag lyssnar på det för redigering, att varje ord vi delar med varandra vore möjligt att utveckla vidare. Att varje ord eller mening också går att se på olika sätt, beroende på vem som lyssnar och vilken förförståelse vi har med oss in. Beroende på egna erfarenheter av våld, av otrygghet eller av normers påverkan på oss i det dolda och öppna, beroende på livssituation och kanske också just kunskaper och fler perspektiv än våra egna? Jag hoppas att det är samtalet kan ge mening till dig och värde även för andra i ditt liv, med ringar på vattnet. Dela gärna podd och blogg vidare i ditt nätverk om du fann det meningsfullt! Hör gärna av dig med reflektioner kring något av det du läst eller hört. Tack för att du läst det här inlägget - och tack Peter, för ett väldigt fint möte!


~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Tove Eloa Öberg Socionom Popcornpodden.se

Akka Meditation ~ Energiakademin

toveeloa@popcornpodden.se Jag erbjuder enskilda samtalskontakter för privatpersoner som vill ha stöd i sorgebearbetning, livskriser och relationsutveckling, liksom tjänster inom ledarutveckling för inre hållbarhet riktat till chefer och ledare, onlineprogram för inre hälsa liksom kurser och retreats.


Vad ger dig mening, vad driver dig?

22 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page