top of page

#54 Leva hela livet med welltech - Fredrik Westergaard

I det här avsnittet av Popcornpodden möter du Fredrik Westergaard, en nära vän och företagskollega som sedan något år tillbaka driver företaget Wera Welltech. Men - min och Fredriks bakgrund började för nu flera år sedan, när vi lärde känna varandra i våra tidigare uppdrag för socialförvaltningen, Region Gotland. Fredrik arbetade då som utvecklingsledare inom e-hälsa och välfärdsteknik för och jag som enhetschef för Hälsofrämjande enheten, där vi drev en hel del verksamhetsutveckling med fokus på bland annat digital inkludering.

Jag ville bjuda in Fredrik till ett samtal i Popcornpodden, just för att jag verkligen uppskattar Fredriks sätt att driva frågor om digitalisering och välfärdsteknik som vägar till hälsa - genom hela livet. Hur det kan bidra till både självständighet, ökat välbefinnande, sänkt ångest, och dessutom frigöra tid och resurser.


I det här avsnittet pratar vi om flera olika välfärdsteknologier och om våra egna upplevelser och erfarenheter av mötet med robothundar och robotkatter, dammsugarrobotar och VR-glasögon, läkemdelesrobotar, smartphones och surfplattor.








"I grund och botten har jag en magister i datavetenskap, som jag tog för drygt tjugo år sedan. Så det har varit mycket programmering, IT, servrar. Men sen fick min farfar en demensdiagnos för fem, sex år sen. Jag fanns på Gotland och han på fastlandet. Jag ringde hem till honom, jag brukade göra det då och då, stämma av läget.
Helt plötsligt visste han inte vem han pratade med. Det blev liksom tyst i luren, han blev osäker på vem jag var. Det gjorde att jag tyckte det var jättesvårt att ringa till honom, för jag ville ju inte lämna honom i förvirring.
Men, sedan när han flyttade in på ett boende fick han använda sig av en surfplatta och då kunde vi ha ett videomöte. Då kunde vi ha ett fint samtal. Av den anledningen sökte jag mig till vård och omsorg för att göra skillnad för människor på riktigt, att använda teknik för att föra människor tillsammans."

 

I filmen nedan ser du också ett klipp som handlar om 84-åriga Gun och hennes robothund Roffe. Missa inte - ett så fint klipp som ursprunglingen kommer ifrån från SVT. När jag nyligen utbildade i Första hjälpen till psykisk hälsa - äldre, visade vi det här klippet för kursdeltagarna under kursblocket som handlar om ångest, som ett sätt att visa på flera möjliga vägar till förbättrad hälsa och upplevt välmående.



 

Gemensam nämnare för det som räknas som välfärdsteknik bibehålla eller öka trygghet, aktivitet, delaktighet eller självständighet för en person som har eller löper förhöjd risk att få en funktionsnedsättning (socialstyrelsen.se).

Utöver allt detta viktiga, finns också perspektivet att använda våra allt mer begränsade resurser mer effektivt. Fredrik berättar om när man på Gotland införde digital nattillsyn:



"Jag räkande ut att Gotland sparade in, på tre år, bilresor som motsvarade sju varv runt jorden.
Tiden: 34 000 timmar sparade man i arbetstid. Det är timmar som kan användas till annat värdeskapande."


Vi hamnade osökt i ett samtal om hur välfärdsteknik kan bidra till FN:s globala mål - och hur de inre utvecklingsmålen kan bidra till att vi utvecklar våra förmågor till kreativt samskapande och hållbar verksamhetsutveckling.nLäs mer här om de inre utvecklingsmålen på innerdevelopmentgoals.se eller kontakta mig för att höra mer om hur jag kan stödja dig och din organisation i just de här frågorna, mer info nedan.


Ja - du hör, det här blev ett samtal om många viktiga frågor! Berätta gärna i en kommentar på Instagram/Facebook eller LinkedIn vad du tog med dig av att lyssna. Du får också gärna maila Fredrik och/eller mig, några av dina tankar! Websidor: werawelltech.se popcornpodden.se Instagram: @werawelltech @popcornpodden


 

Jag som leder Popcornpodden heter Tove Eloa Öberg. Du kan läsa mer om mig längst ner i det här inlägget och hittar mig också på LinkedIn och Facebook.



Vill du dela dina tankar av samtalet via Popcornpoddens nystartade grupp Popcorntankar på Facebook? Låt oss skapa gruppen så levande och meningsfull som vi vill ha den, tillsammans! Välkommen med i gruppen!


Sist men inte minst: tack för att du är här. Ta hand om dig, tack för att du läste hela vägen hit. Och Fredrik, tack för samtalet! Så fint att möta dig!

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Tove Eloa Öberg Socionom Cert. Stres- & traumamodellen Instruktör MHFA Första hjälpen till psykisk hälsa


Maila mig gärna! tove@akkameditation.se



Vad ger dig mening, vad driver dig?

17 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page